maandag 8 mei 2017

Mijn fiets gaat als een speer!

Sinds eind 2012 werk ik bij mijn huidige werkgever, op ongeveer 30 kilometer van mijn huis. Ik ben meteen begonnen om minstens eens per week naar het werk te fietsen. Het is hoofdzakelijk een mooie, rustige route, en op het werk kan ik douchen. Vanaf begin 2013 houd ik bij hoevaak ik met de fiets naar het werk ga. De volgende grafiek laat zien hoevaak ik per jaar ben gaan fietsen:

Inderdaad dus eens per week met de fiets. Hier zie je dat de grafieken het hardste stijgen in het voorjaar, als het vaak al mooi weer is, weinig vakantie heb, en dat ik graag een goede conditie wil hebben voor in de zomer. In de winter fiets ik sporadisch, wegens teweinig licht, kou, en de troep op de weg. Ook zie je dat ik af en toe wat minder fiets. Dat komt meestal door vakantie, slecht weer, of doordat ik een paar weken voor werk in het buitenland zit (zoals in de zomer van 2014 en in het voorjaar van 2016). In het najaar van 2016 fietste ik ook minder door persoonlijke omstandigheden en doordat ik van 36 uur naar 32 uur werken ben gegaan.

Maar dit jaar ben ik zeer voortvarend van start gegaan. Ik heb dit jaar al bijna net zoveel gefietst als in heel 2016! Ik ben het fietsen steeds leuker gaan vinden. 3 jaar geleden ging ik alleen fietsen als het heel mooi weer was, en bij voorkeur niet twee dagen achter elkaar. Nu heb ik het omgedraaid: ik ga altijd met de fiets, tenzij ik bijvoorbeeld na werk andere afspraken heb. Zelfs fietsen in de donkere dagen begin ik te waarderen, omdat het dan zo lekker rustig is op de weg. 

Ik merk dat dit overdadig veel fietsen enkele gevolgen heeft. Ten eerste begint mijn conditie de pan uit te rijzen. Tegenwoordig leg ik die 30 kilometer in 53 minuten af, inclusief wachten bij stoplichten enzo. Een ander gevolg is mijn eetpatroon: toen ik slechts 1 of 2 keer per week ging fietsen kon ik die calorieen gemakkelijk verspreid over de week compenseren. Maar nu ik bijna elke dag fiets, moet er behoorlijk veel bij. Een retourtje kost al snel 1000-1500kcal. Deze moet ik dus bovenop de dagelijkse 2500kcal nuttigen om op gewicht te blijven. Het is tegenwoordig zo erg, dat ik bij alle producten op de voedingswaardetabel kijk om te zien welk produkt de meeste calorieen heeft!

Sinds 2014 ben ik 275 keer met de fiets naar het werk gegaan. Dat is ongeveer 16.500km, oftewel van hier naar Sidney! Hiermee heb ik ongeveer 825liter benzine, 2200kg CO2, oftewel 2310,- aan autokosten bespaard. Als je mijn auto 275 keer op de snelweg zou zetten, dan zou je een file van bijna 3 kilometer hebben.

Maar dit was niet gratis: elk jaar heb ik alle banden en ketting vervangen, en in totaal een stuk of 10 lekke banden gehad (die ik onderweg kan vervangen), een kapotte derailleur (toen moest ik mijn vrouw bellen om me op te halen), en een (bijna) ongeluk. Verder was mijn fiest na pakweg 25.000km ook aan vervanging toe.
Ik heb ongeveer 350.000kcal verbrand (equivalent aan ongeveer 40 kilo lichaamsvet). Je kunt dus op 40 kilo vet naar Sidney fietsen! Dat zegt wel iets over de efficientie van een menselijk lichaam. Van de andere kant: dit laat ook zien hoe moeilijk het is om af te vallen. Als ik ooit minder ga fietsen zal het moeilijk worden om mijn eetpatroon aan te passen...

11 opmerkingen:

  1. Wow, 30 kilometer in 53 minuten, dat is lekker snel.
    Ik herken wel dat je steeds minder last van donkere dagen en regen krijgt als je eenmaal gewend bent te fietsen. Alleen gladheid houdt mij nog echt tegen. Ben benieuwd hoe je winter eruit gaat zien. Maar eerst nog lekker de zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 30 km is een mooie afstand. In het westen van Nederland is wind en glasheid een spelbreker. Vooral die wind. Wat een hekel heb ik aan die wind. Bij een hoge brug, of aan het water dat de westenwind er aan komt stormen.

    Sommige dingen kun je in geld berekenen. Conditie en levensvreugde echter niet.

    De terroristenlink verwijst niet goed, dat moet deze zijn: http://geld-is-tijd.blogspot.nl/2015/05/de-autoterrorist-eist-eerste-aanslag-op.html#more

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip, is gefixed! Met gladheid ga ik inderdaad niet fietsen.

      Verwijderen
  3. Great,
    30 km enkele reis, petje af ik doe het je niet na.
    Opmerkelijk is wel dat je tot dit jaar 70 keer het ritje gemaakt hebt en in het totaal dus 4200 km woonwerk gereden hebt.

    Zelf zit ik daar iets onder, ik heb het vorig jaar bijgehouden en ben toen 180 keer naar mijn werk gefiets in het totaal 3960 km (11 km enkele rit).
    Ik herken ook alle kosten mbt banden, onderhoud etc. het weegt niet op tegen autokilometers.
    Kortom ook als je wat minder ver woont maar vaker fiets kom je toch nog in Sidney.
    Echter als ik naar je lijntje dit jaar kijkt ga je dit jaar ruim over de 4000 km heen.
    Mogelijk een extra bandensetje, ketting en pionen ;) (maar dat is mede weersafhankelijk).

    Groet John

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt, jij bent ook goed bezig zo te zien! Zo zie je maar dat alle kleine stukjes helpen, zolang je het maar dagelijks doet

      Verwijderen
  4. Held!
    Zit zelf op 27km van mijn werk, maar ik moet duidelijk aan de bak. Kom zowel qua tempo als aantallen niet bij je en de buurt. Maar eens wat aan gaan doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo hee, wat een afstand en wat een snelheid!

    Ik werkte vorig jaar een tijdje twee dagen per week op 13 km afstand, ging die twee dagen altijd op de fiets en gaf mezelf daar al een schouderklopje voor...

    Mijn gemiddelde tijd voor die 13 km was meestal zo'n 43 minuten (met 4 stoplichten)... Kleine verzachtende omstandigheid: het is een transportfiets met dikke banden zonder versnellingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Netjes, je bespaart geld en je krijgt een goede conditie.

    Zelf ga ik altijd met de fiets naar het werk, regen, sneeuw, storm, maakt niet uit. Ik neem droge kleren mee en kleed me op het werk dan om.

    Nadeel is wel dat ik elke 2-3 jaar een nieuwe fiets moet aanschaffen, want dan is de oude echt 'op'. Meestal koop ik een goedkope fiets, zonder versnellingen, daar heb je naar mijn ervaring het minst vaak panne mee en je kunt bijna alle technische problemen onderweg wel oplossen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op die manier zijn je kosten een stuk lager. De kosten van een racefiets zijn best hoog: ketting, remblokken en banden slijten daar veel sneller dan bij een gewone fiets.

      Verwijderen
  7. Het valt me op dat er nogal wat fietsen vervangen worden. Zelf rijd ik ook 6000/7000 km per jaar woon werk verkeer. Ik heb 2 fietsplan fietsen versleten in 5 jaar.

    Hierna heb ik een goede fiets gekocht (Stevens Souvereign, geen geveerde onderdelen, rohloff naaf, hss33 remmen). Dit kost eenmalig flink wat geld maar ik rijdt er inmiddels al meer als 55000 km op en heb alleen maar kettingen, tandwielen remblokjes en banden hoeven te vervangen.

    Voor mij is dit de meerprijs echt wel waard. Ook zeker omdat je niet periodes op een fiets rondrijd die toch langzaam aan vervanging toe is en hier een daar een vervelende piep of kraak heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. goed bezig! Die Rohloff naven zijn echt vet, en bovendien onverwoestbaar!

    BeantwoordenVerwijderen