maandag 11 april 2016

Onze kippen

Ik bedacht me dat ik af en toe tussendoor foto's van kippen laat zien, maar dat ik er nog nooit echt
aandacht aan heb besteed. Bij deze dan.

4 jaar geleden hebben we besloten om een paar kippen te nemen. Ik heb het hok gebouwd van oude planken die ik gekregen heb. Ik heb het in een bestaand schuurtje gebouwd, zodat het relatief warm en tochtvrij is. Ik heb het op hoogte gemaakt, zodat we niet hoeven te bukken, en dat we eronder ruimte hebben voor voer enzo:

De achterkant van onze tuin groeit toch heel weinig omdat daar een grote klimop stond, dus daar kwam de ren. Uiteraard moest er ook een trapje komen.
We hadden gekozen voor zijdehoenders als ras, omdat ze zeer tam zijn, goed tegen te kou kunnen, en erg grappig uitzien. Zeg nou zelf! De eieren zijn iets kleiner (linker ei op de foto), maar wij vinden ze veel smaakvoller dan gewone eieren.

(wellicht heb je hier een foto van een haan gezien; die werd te groot, dus die hebben we ondertussen moeten weggegeven)

Nog een voordeel, maar tegelijkertijd ook een nadeel, is dat deze kippen nog geen halve meter hoogte kunnen overbruggen. De ren hoeft dus niet zo hoog te zijn. Maar helaas vertikte deze kippen ook om acrobatische toeren uit te halen op mijn zelfgemaakte trappetje. Dus moesten we de kippen elke dag handmatig in het nachthok doen. En ondertussen begon die klimop ook overal heen te woekeren.

Na een tijdje bedachten we ons dat het veel beter kon: die klimop ging weg en is vervangen door een afdakje waar je in de zomer fijn in de schaduw kunt zitten. De kippenren hebben we langs de garage gemaakt. Het looppad was daar anderhalve meter breed, terwijl de helft ook meer dan voldoende is. Dus plek genoeg voor een ren.

Het kippenhok is verplaatst naar de andere kant in de schuur. Hiervoor heb ik het hele ding moeten demonteren en in het spiegelbeeld terug moeten bouwen. Ook heb ik van mijn fouten geleerd, door het hok een stuk lager te maken. Nu durven de kippen wel op het trapje te klimmen.





















Helaas hadden de kippen hier nergens schaduw, dus moest er wel een klein afdakje komen. Het is gemaakt van een paar oude planken, wat dakleer en een paar sierstrips van een oude kast van de kringloop.















En het was handig als ik niet elke dag het voer hoef bij te vullen, dus heb ik nog een voer-dispenser gemaakt:




zie ook:
pimp je huis!

8 opmerkingen:

  1. Die zien er leuk uit! Wij hebben nog maar een kip. We begonnen 14 jaar geleden met drie kipjes. Een ging er snel dood . We hebben van de kinderboerderij eitjes gekregen en die hebben we onze kippen laten uitbroeden. Dat was heel leuk! De kinderen hebben zo ervaren hoe het kuiken g roeit. En ook dat het kuikentje al piept als het in het ei zit. Zo leuk! Wist ik ook niet. Maar als je een piepend ei met een klein gaatjes er in omdat het kuiken er uit wil komen in je hand hebt.... Vorig jaar is ons oudste kipje doodgegaan. 13 JAAR!(kriel) de jaren ervoor de anderen Nu hebben we er nog een van 12!
    Ze legt al jaren niet meer, dat is jammer!
    Geniet lekker van je kippen! En wat een leuke oplossingen heb je gemaakt voor het voer en een schaduwplekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Netjes gedaan, zitten de kippetjes al op het gouden ei te broeden?

    Tok, tok tok tok ei ei

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha leuk! Die willen wij ook ooit nog, maar vinden de tuin hier net te klein.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil ook heel graag kippen en na de verhuizing gaan ze komen. Mijn man is echter bang voor vlooien etc. Heb je daar tips voor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee, ik kan niet zeggen dat wij hier ooit last hebben van vlooien

      Verwijderen
  5. Hoe is het eigenlijk met de kippen tegenwoordig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Deze pluizenbollen hebben 5 jaar geleden een paar bevructe eieren uitgebroed. De twee moeders zijn ondertussen al overleden, maar de twee adoptie dochters doen het prima!

      Verwijderen