vrijdag 3 april 2015

Dweilen met de kraan open is beter dan helemaal niet dweilen

Misschien moet ik mijn bericht van een paar dagen terug iets nuanceren. In sommige gevallen heeft dweilen met de kraan open weinig zin. Bijvoorbeeld als je een lekkage in de kelder hebt. Je kunt veel beter even wachten tot het grondwater is gezakt of het lek is gedicht, zodat je het water gewoon met een emmer eruit kan hozen, en het laatste restje opdweilen.
Op een schip is de situatie heel anders: als je water maakt, gaat het schip dieper liggen, zodat het schip alleen maar sneller water maakt en sneller zinkt. Hier heeft het dus zin om zo vroeg mogelijk te beginnen met dweilen.

In het geval van onze hypotheek maakt het geen moer uit: de WOZ waarde staat los van de hypotheek. We kunnen geen korting krijgen op de rente door dalende hypotheekrisico, en we hebben nog lang niet met wet Hillen te maken.


Dus heeft de WOZ waarde nu geen invloed op ons. Om het verhaal wat optimistischer te maken, toon ik nu de grafieken met en zonder aflossing (gestreepte lijn zou de situatie zijn als we niet zouden aflossen):
Zo zie je dat we het niet voor niks doen.

8 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk als je doel is om daar te blijven wonen, maar wat als je ambitie is om binnen afzienbare tijd nog een keer een stap te maken, dan zul je toch voortijdig het zinkende schip moeten verlaten en je verlies moeten nemen. Zo te zien is dat momenteel geen issue. Ga lekker door met optimaliseren de huizenprijzen zijn eerder gestegen als dat je de hypo hebt afgelost. Waarom is er zo weinig informatie te vinden over het storten in je spaarhypotheek, zelfs bij je eigen bank, behalve bij jou dan. Het zou mooi zijn als je meerdere opties zou uitwerken, maar dan stoot je weer de hypotheekadviseurs het brood uit de mond. Toch is er te weinig over te vinden al speurende. Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de complimenten! Ik wil binnenkort weer wat spaarhypotheek dingen gaan behandelen. Als ik met Excel en een gezond verstand alle hypotheekadviseurs kan overtreffen, dan heb ik geen medelijden met hen...

      Verwijderen
    2. Jep, in zo n hypohype bijvoorbeeld kunnen wel wat meer variabelen ingebracht worden, als je gedurende de looptijd al meer dan 1 extra rentewijziging of ovr wijziging hebt wordt het al lastig. Welke formule zit er achter het bruto netto verhaal en de hoogte van de spaarpolispremie bij storting? Ik ben benieuwd naar je gezonde verstand, maar vertrouw er op beat them.

      Verwijderen
    3. De rekentooltjes die ik maak zijn gewoon in platte html. Met de meeste browser kan je gewoon de broncode bekijken. transparanter kan ik het niet maken, wel makkelijker :-)

      Verwijderen
    4. Laat maar door komen die dingen, leuker kan ik het niet maken. Zzzzzz

      Verwijderen
    5. Hallo rentenier, ben je misschien nog in de gelegenheid geweest om nog wat rekentooltjes uit te werken, ik ben er klaar voor?

      Verwijderen