vrijdag 10 oktober 2014

groen dak


Deze maand ben ik weer wat productiever geweest. Het afgelopen jaar heb ik een groot afdak aan ons huis gemaakt, maar ik wilde nog een klein afdakje aan de achterkant van de tuin, waar we een bankstel neer kunnen zetten ofzo. Aan de achterkant van de tuin komt minder zon, dus daar kan het in de zomer lekker koel zijn. Bovendien wil ik al heel lang een groen dak maken. Een groen dak ziet er namelijk mooi uit, maar is bovendien erg goed voor de water- en faunahuishouding van de tuin. Een groen dak zou het dus worden.


Ik heb een hekel aan ondersteuningspalen, dus ik wilde dat het dak vrij zou hangen aan de schutting. Omdat we er recht tegenaan kijken, wil ik zo min mogelijk ijzer zien, dus maak ik gebruik van pen-gat verbindingen. Dit heb ik nog nooit gedaan, dus dit was weer een leermomentje.


Na het bevestigen van de balken en schoren, kunnen de planken bevestigd worden. Achter de bovenste plank het ik een rand gemaakt die achter de schutting haakt. Dit geeft extra stevigheid, en voorkomt bovendien dat er regen tussen het dak en de schutting doorsijpelt. Het zeil wat over de planken heen gaat heb ik al meteen bevestigd, omdat ik er later moeilijk bij kan.



Als finishing touch heb ik alle gaten van schroeven opgevuld met houten propjes. Hiervoor heb ik stukjes gezaagd uit het horizontaal balkje van een kleerhanger.


 De planten die erop liggen komen deels uit onze tuin en uit de tuin van de buren. Sommige vetplantjes ben ik al 5 jaar geleden begonnen met kweken. Eindelijk hebben die plantjes een mooie bestemming!

Dan de kosten. Alle spullen van dit dak had ik al voorhanden:
  • balken: van het bed dat hier in huis stond toen we het kochten
  • planken: gekregen van de moeder van een vriend. Dit zijn dezelfde planken als waar de dresspiraat is gemaakt
  • zeil: lag onder de laminaat van ons vorige huis.
  • kleerhanger: daar hebben we er nog steeds meer dan genoeg van.
Kortom het heeft me geen cent gekost!

Zie ook mijn andere doe-het-zelf projecten

6 opmerkingen:

  1. Het is voor mij al te ingewikkeld om te lezen. Alleen dat als is een leermomentje, petje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mmm..het is deze keer inderdaad redelijk technisch. Maarja, het gaat om het eindresultaat. Ik kan niet wachten totdat het dak vol zit met insecten, zodat er de hele tijd vogels op zullen zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik zou graag (in het voorjaar?) een update zien, hoe het dak er nu uitziet. Want wij gaan van de zomer ook klussen, met daken van een schuurtje......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is heel mooi dichtgegroeid, en het afgelopen jaar stond de huislook zelfs in bloei! Ik zal binnenkort eens wat foto's posten

      Verwijderen
  4. Het sedumdak is best zwaar toch? Kan het afdakje dit gewicht goed houden?

    BeantwoordenVerwijderen