donderdag 21 november 2013

Zorgverzekeraars strijden om de gezonde mens

Als ik naar de zorgpolissen van 2014 kijken, dan valt me 3 veranderingen op:
  • De premies van de basisverzekering gaat omlaag; de aanvullende verzekeringen niet
  • De premiekorting als je maximaal eigen risico neemt is groter geworden. Kreeg je het vorig jaar 10 tot 15,- korting als je geen 350,- maar 850,- eigen risico neemt, nu is dit vaak 20,- of meer.
  • Steeds meer verzekeringen komen met een budgetvariant van hun verzekering. Vaak kan je bij deze verzekeringen niet in elk ziekenhuis behandeld worden. Maar als je toch nooit ziek bent, is dit een acceptabel risico.
Kortom: de zorgverzekeraars willen vooral gezonde mensen lokken. Aan zieke mensen valt blijkbaar niet veel te winnen.
Het goede van deze trend is dat de marktwerking eindelijk echt begint te werken; zorgverzekeraars bieden concurrerende pakketten aan waar echt behoefte aan is.
Het slechte van deze trend is dat zorgverzekeraars balanceren op het randje van het solidariteitsheidsbeginsel. Niemand heeft ervoor gekozen om ziek te zijn, dus zou iedereen voor hetzelfde bedrag dezelfde medische hulp moeten krijgen. Dit is steeds minder het geval. Je kunt dit de zorgverzekeraars niet kwalijk nemen, zij zijn immers commerciele bedrijven die handelen naar de wet van de overheid. Iemand met een aangeboren chronische ziekte is structureel meer geld kwijt dan iemand die deze ziekte niet heeft, namelijk 360,- aan eigen risico die er zoiezo doorheengaat, en 12 x 20,- voor de hogere ziektekostenpremie, dus samen 600,- per jaar. Met de wet tegemoetkoming ziektekosten voor chronisch zieken kan je hooguit 150-500,- terugvragen, maar dan moet je aan een hoop eisen voldoen.
Dit brengt me in een ethisch dilemma. Ik vind het hele Nederlandse systeem van eigen risico verderfelijk. Maar toch kies ik voor een budgetverzekering, omdat ik denk weinig kans te hebben op veel zorgkosten. Hierdoor moedig ik verzekeraars aan om de budgetverzekeringen nog scherper te prijzen, ten koste van de verzekeringen voor mensen die minder gezond zijn.
Ik denk niet dat het zin heeft om een dure verzekering te nemen, alleen maar omdat het "solidair is voor de ziekere onder ons". Bovendien heeft mijn vrouw minder geluk met haar gezondheid, en doet zij er wel goed aan om een dure verzekering te nemen. Dat compenseert ook een beetje. Ik denk dat de zorgverzekeraar mij vooral hard zal uitlachen om mijn veel te dure verzekering in plaats van het meer solidair maken van het zorgstelsel. Ik ga volgende week eens kijken welke verzekeraar mij voor de absolute bodemprijs kan verzekeren.

zie ook:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten