donderdag 8 augustus 2013

Aflossingsschema: een grafische weergave

Veel mensen plaatsen hun bedragen en restschulden in hun blog. Ik ben van plan om dit grafisch te gaan doen aan de hand van het plaatje boven.
In het plaatje ga ik bijhouden hoe ver de hypotheek is afgelost. De meeste mensen gooien hun hele hypotheekgegevens op het internet, daar heb ik niet zoveel zin in. Vandaar dat je alles in percentages ziet. In de linker grafiek zie je de restschuld van de hypotheek. Zoals je kunt zien bestaat de hypotheek voor 47% uit een aflossingsvrij deel en voor 53% procent uit een spaarhypotheek. De stippellijn geeft aan hoe het verloop zal zijn als we niet extra aflossen. We zijn in 2010 met deze hypotheek begonnen, en hebben nu 3 jaar zonder extra af te lossen doorgebracht. Ook kan je zien dat ons huis nog onder water staat; omdat de de kosten koper ook in de hypotheek hebben zitten, is de hypotheek hoger dan de WOZ waarde. Bovendien is die waarde het afgelopen jaar omlaag bijgesteld. Als ik niets doe, dan staat ons huis pas in 2022 boven water.
In de rechter grafiek zie je de jaarlijkse hypotheekkosten. Net als bij de linker grafiek zijn de verschillende delen op elkaar gestapeld: ik begin met de hypotheekrenteaftrek, hetgeen een negatief bedrag is. Daar komt bovenop de kosten voor de aflossingsvrije hypotheek, de spaarhypotheek en ten slotte de levensverzekering.
Mijn doel is duidelijk: de grafieken moeten zo snel mogelijk dalen, en de linker grafiek moet in ieder geval op 0 staat voor 2040.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten